Säkert meddelande från Region Örebro län via e-post

Har du fått en avisering via e-post att du har ett säkert meddelande från Region Örebro län? Här kan du läsa hur det fungerar.

Folktandvården kan skicka e-post till dig med känsliga uppgifter i ett skyddat system som heter SEFOS säkra meddelanden. Känsliga uppgifter kan till exempel vara journalkopior som du har begärt ut.

SEFOS säkra meddelandet är ett system med hög säkerhet som skyddar dina uppgifter. För att kunna ta emot ett säkert meddelande behöver du ha en e-postadress och svensk e-legitimation BankID.

Du kan läsa meddelandet från dator, surfplatta eller mobil.

Så här går det till

1. Du får en avisering genom din e-post när du har ett säkert meddelande att läsa. Region Örebro län har avsändaradress: noreply@regionorebrolan.se
  2. I e-postmeddelandet finns det en länk ”Klicka här för att öppna meddelande i SEFOS for Web”.
  3. När du klickar på länken kommer du till en webbsida där du loggar in med ditt BankID.
  4. När du har loggat in kan du läsa ditt meddelande.

Tänk på att meddelandet rensas automatiskt efter 90 dagar oavsett om du har läst meddelandet eller inte. Spara därför gärna ner innehållet i meddelandet så snart som möjligt.

Senast uppdaterad: den 23 augusti 2023