Allmänpsykiatriska mottagningen Lindesberg lasarett
Allmänpsykiatrin är till för dig som är vuxen och har svårare psykiska problem eller psykisk sjukdom. Mottagningen är en öppenvårdsmottagning där vi bedömer, utreder, diagnostiserar, rehabiliterar och behandlar.
Vårdcentralen är oftast det första steget vid psykisk ohälsa. Vid behov remitterar vårdcentralen dig till specialistvård inom psykiatrin.
Telefonnummer
0581-854 12Telefontider
Måndag-Fredag 08.30-10.30 - Rådgivning
Öppettider
Måndag-Fredag 08.00-16.00
Besöksadress
Lindesbergs lasarett, Stentäppsgatan 6, LindesbergVägbeskrivning
Anmäl dig vid kassan i huvudentrén, gå sedan till plan 01Hitta på Lindesbergs lasarett
Nu pågår höstens vaccination
Nu vaccineras alla personer som är 65 år eller äldre och personer som tillhör en riskgrupp mot influensa, covid-19 och pneumokocker. För dessa grupper är vaccinationerna gratis. Vaccination skyddar mot allvarlig sjukdom. Boka din tid här (1177.se)
Så söker du vård hos oss
Det finns olika sätt att komma till vår mottagning. Vanligast är via en remiss från din vårdcentral. Du kan även göra en egen vårdbegäran, ringa oss eller kontakta oss via vår e-tjänst.
Här hittar du utbildningar som du kan ta del av för att få stöd att hantera olika problem under tiden du väntar på en utredning eller behandling gällande ADHD/ADD. Utbildningarna är inte att likställa med en behandling utan ska ses som ett stöd och hjälp till självhjälp.
Ett digitalt vårdbesök är ett komplement till fysiska besök. Om ditt vårdbesök kommer att ske digitalt kommer du att få information om det i god tid innan ditt besök.
Så här går ett digitalt vårdbesök till
- Ladda ner appen "Digital mottagning Region Örebro län" från App Store eller Google play.
- Välj "Mina ärenden" och fyll i dina uppgifter under "Min profil".
- Under ingången loggar du sedan in säkert med ditt mobila BankID.
- Välj aktuellt besök och invänta att vårdgivaren startar det digitala vårdbesöket.
Du får en påminnelse via sms i god tid innan ditt bokade besök.
Det är hälso- och sjukvården som bokar teckenspråkstolk till det digitala vårdmötet.
Du som är anhörig till någon som lever med ett psykiatriskt tillstånd eller en psykiatrisk diagnos kan ibland själv behöva rådgivande stöd och handledning.
Kontaktuppgifter och mer information om stöd till dig som är anhörig hittar du här.
Är du vårdgivare/remittent?
Du är välkommen att ta med dig en närstående vid ditt besök hos oss.
Utredning och behandling
Innan vi startar en behandling görs en utredning. Utredningen ger ett underlag till vilken behandling som ska göras och kan även leda fram till en diagnos.
Inom allmänpsykiatrin arbetar vi med olika behandlingar som sker i grupp eller individuellt:
- Läkemedel: Läkemedel kan vara ett bra stöd när man mår dåligt. Läkemedlet botar vanligtvis inte men det kan ta bort eller lindra symtom.
- Samtalsbehandling: Det kan vara problemformulerande, motiverande eller pedagogiska samtal utifrån behov.
- Psykologisk behandling: Det finns olika metoder där vissa lägger fokus på tankar eller känslor medan andra metoder fokuserar på beteenden.
- Rehabilitering: Ibland behöver man träna upp förmågor som blivit försämrade under en sjukdomsperiod. Det kan också handla om att hitta sätt att minska oroskänslor, hantera besvär vid sömnsvårigheter eller att träna upp sin förmåga att hantera stress.
Anmäl dig när du kommer hit
Anmäl ditt besök genom självincheckning eller i centralkassan. Terminaler för självincheckning och centralkassa finns vid våra huvudentréer (På USÖ vid entré B, H, L, M och P). Det är viktigt att du anmäler dig i samma hus som mottagningen ligger.
När du har registrerat dig via självincheckningsterminalen eller anmält dig i centralkassan går du direkt till mottagningens väntrum.
Har du registrerat ditt besök via självincheckning får du en faktura efter besöket.
Undantag - till dessa mottagningar ska du gå direkt:
Entré B
- Barn- och ungdomsmottagningen
- Mammografin
- Röntgenmottagningen
Entré L
- Hjärt- och lungmottagningens drop in
- Sömnapnémottagningen drop in
- Kliniska fysiologmottagningen
Entré M
- Provtagningen
Frågor om din behandling
Har du frågor om din medicinering eller behandling ska du kontakta din mottagning. Det kan du göra genom mottagningens e-tjänster eller genom att ringa på telefontiden.
Observera att du inte ska mejla frågor om din behandling eftersom det handlar om känsliga och sekretessbelagda uppgifter! Genom att använda e-tjänsten Kontakta oss skyddas dina uppgifter.
Läs mer om hur dina uppgifter skyddas och hanteras i vården (1177.se)
Din journal
I din journal dokumenterar vårdpersonalen den vård du får. Syftet är att din vård ska bli så bra och säker som möjligt. Genom att läsa din journal kan du bli mer delaktig i din vård och behandling. Din journal skyddas av sekretess.
Läs mer om din journal på 1177.se
Du kan läsa din journal och se provsvar via nätet
Genom e-tjänsten Journalen kan du läsa delar av din journal via nätet. På så sätt kan du förbereda dig inför ditt besök i vården eller i efterhand om du är osäker på vad som hände eller sades vid ditt besök. Här kan du också se provsvar.
Det finns vissa begräsningar i vad du kan se via Journalen från Region Örebro län.
På 1177.se kan du läsa mer om vad du kan se via e-tjänsten Journalen
Journalkopia
Du kan beställa en utskriven kopia av din journal skickad hem till dig med posten. Du gör det från den vårdenhet som du har haft kontakt med:
- Beställa journalkopia digitalt: leta upp din vårdenhet under Vård och hälsa. Under rubriken "E-tjänster" väljer du "Beställ journalkopia" och loggar in med bank-id.
- Beställa journalkopia genom att skicka in denna blankett till den vårdenhet du haft kontakt med.
De första nio sidorna är gratis, den tionde sidan kostar 50 kronor och därefter kostar det två kronor per sida.
Regionarkivet har äldre patientjournaler som du kan beställa från dem. Vilka journaltyper detta gäller och hur du gör ser du på Regionarkivets sida.