Återhämtning under semestern

I förra årets brev inför sommaren tryckte vi på vikten av återhämtning och gav fem tips på hur du kan göra för att få tillräcklig återhämtning under semestern. Här kommer fem tips till på hur du maxar återhämtningen under din semester. Kom ihåg att vad som ger återhämtning är olika från person till person. Känn efter vad som funkar för dig.

1. Förbered för när du kommer tillbaka
    Innan du går på semester, förbered för när du kommer tillbaka till jobbet. Skriv en att-göra-lista så att du inte på semestern behöver fundera på vad du måste komma ihåg när du är tillbaka på jobbet igen.
  2. Sov ut
    När du sover jobbar kroppen på att reparera och bygga upp sig samt bearbeta alla intryck du fått under dagen.
  3. Ta dig ut i naturen
    Att vistas ute i naturen har en lugnande effekt på oss människor. Det minskar stresshormoner, oro och ångest.
  4. Avsätt tid som är helt utan måsten
    Det är lätt att semesterkalendern fylls till brädden med allt som ska hinnas med. Känner du igen dig? Då kan det vara bra att redan på förhand boka in lite tid då du inte har några måsten eller behöver prestera. Tid du kan ägna åt både aktiv och passiv återhämtning.
  5. Förläng semesterglädjen
    För att inte tappa den återhämtning och glädje som semestern ofta för med sig är det bra att inte glömma bort de där två helgdagarna som kommer varje vecka. Passa på att fortsätta göra semesteraktiviteter då för att förlänga känslan och glädjen som semestern ofta ger.

Vill du ha fem tips till? Här hittar du förra årets tips!

Tre fördelar med återhämtning

• Förbättrat minne. Vid sömn och vila sker flera uppbyggande processer, till exempel att minnen lagras och förstärks som i sin tur gör det lättare kommer ihåg saker.
  • Ökad kreativitet. När du slappnar av aktiveras din undermedvetna hjärna, det är därför du ofta kommer på dina bästa idéer när du ska sova eller när du står i duschen.
  • Bättre koncentrationsförmåga. Med tillräcklig återhämtning kan du bli effektivare under kortare tid, så du slipper känslan av att arbetstimmarna inte räcker till till allt du behöver få gjort.

Senast uppdaterad: den 12 juni 2024