Fira promenadens dag med rörelse

Den 26 april är det promenadens dag och det finns många goda anledningar till att fira ordentligt med en rejäl promenad på morgonen, lunchen eller efter jobbet.

Närbild från knäna och nedåt på person som går stavgång med sneakers i skogen

Promenera 30 minuter varje dag

Det rekommenderas att man rör på sig minst 30 minuter varje dag för hälsans skull. Ett bra sätt att göra det på är just genom promenader. Hur skulle du kunna få in 30 minuters promenad som en del av din vardag? Kan du gå till eller från jobbet, promenera till återvinningsstationen eller matbutiken istället för att ta bilen eller varför inte umgås med familj och vänner på en gemensam promenad?

Hälsovinsterna är många för dig som viker 30 minuter om dagen till att röra på dig. Bland annat löper du mindre risk att drabbas av sjukdomar såsom

• typ 2-diabetes
  • benskörhet
  • hjärt- och kärlsjukdomar
  • vissa cancerformer.

Sitter du stilla flera timmar i sträck ökar däremot risken för dessa sjukdomar, även för dig som tränar.

Få in rörelse i arbetsvardagen

Har du ett jobb där du sitter mycket stilla är det viktigt att få in rörelse i arbets-vardagen, till exempel genom att göra många små pauser där du rör på dig. Dina 30 minuter rörelse behöver nämligen inte vara vid ett och samma tillfälle. Har du lättare att få till en kvart två gånger varje dag eller flera fem-minuters-pass fungerar det lika bra. Titta på hur du kan få in rörelse i din arbetsvardag, det är något som gynnar både dig, din produktivitet på jobbet och din ork efter jobbet.

Vi firar promenadens dag tillsammans

På promenadens dag snör vi på Regionhälsan på oss skorna och ger oss ut på en gemensam promenad – för hälsans skull. Samla dina kollegor, vänner eller familj och gör det du med!

Senast uppdaterad: den 24 april 2023