PLATS: Campus USÖ, entré mot Slussen
Peter Johanssons magnifika kvinnogestalt vid den östra entrén bjuder in till Campus USÖ med symboler för läkekonst och vetenskap. Här berättar han om tankarna bakom konstverket:
"Det är en läkeskulptur vi ser, en ny modern figurin som lyfter symbolerna för läkande och medicin med tydlig inspiration från de gamla grekiska läkegudarna. De föremål man ser i händerna på skulpturen är de kända symbolerna eskulapstaven och ormskålen - eskulapsnok med dryckeskärl, båda dessa vanligt förekommande symboler för läkekonst och helande.
När jag var liten fanns där såklart en del leksaker men min fantasi uppfann egna slott, stålkvinnor och sångmikrofoner av de mest märkliga tingestar jag hittade. Jag gick långt in i fantasins värld och började även samla på olika leksaker och figurer. Delar av den trädocksamling som jag sparat dök plötsligt upp i mitt minne och letades fram. Detta efter ett besök i samlingarna hos Örebro länsmuseum där jag upptäckte att även de hade sådana trädockor. Det är dessa dockor och mönster som fått stå modell för min skulptur. Fantasin ville att dessa trädockor skulle bli till något helt nytt där konstverket stolt och modigt presenterar sina tankar och symboler för läkekonst och vetenskap.
Med tydlig placering i blickfånget för entrén till Campus USÖ med storlek, form och färg som lockar och inspirerar människor som passerar eller är på väg in eller ut från campus, kan detta konstverk vara en signal för det nya moderna område där kreativ forskning och undervisning går i främsta led. Men ändå, med en hälsning till det bevarade K-märkta vattentornet genom sockelns runda form och tegelröda färg.
Konstverkets titel FIGURINA MEDICINA kopplar verket till platsen, med den utbildning och forskning som sker i byggnaden. I sina händer lyfter hon två vanligt förekommande symboler för helande och läkekonst, ormskålen - med eskulapsnok och dryckeskärl och eskulapstaven.
I skulpturens förkläde finns ett tillägg i form av läkarförbundets etiska regler, som är så fina att de kunde vara alla människors rättesnöre. Dessa detaljer hoppas jag skall göra konstverket till något alltid aktuellt och ständigt viktigt. Texten är formad efter kjolens utrymme, läsbar från marken nedanför men på längre avstånd en dekorativ mönsterdetalj. Min tanke är att besökare, elever eller personal plötsligt, när man står nära skulpturen, börjar läsa dessa användbara regler. De är en tydlig signal till studenter och forskare, denna viktiga vägledning i etik och värdegrund.
Asklepios (läkekonstens gud), Hygieia (hälsans gud) och Panakeia (den allbotande guden) har fått stå som samlad inspiration till konstverket.
Eskulapstaven – var ett av Asklepios attribut och den har blivit en symbol för läkekonst och medicinsk vetenskap. Asklepios är läkekonstens gud inom den grekiska mytologin (romarnas namn var Aesculapius och i nordisk mytologi fanns Eir), han hade ärvt konsten att bota sjuka och även återuppväcka de döda, denna kunskap fördes vidare till barnen Hygieia och Panakeia.
Ormskålen, en eskulapsnok med dryckesskål - var Hygieias symbol och blev en symbol för farmaci och apotek men återfinns exempelvis även på Karolinska institutets sigill.
Panakeia är mest känd för panacé, ett namn för universalläkemedel, motgift, ett livselexir och graal som ansågs kunna bota alla sjukdomstillstånd."
Mer om Peter Johansson på hans hemsida: artistpeterjohansson.com
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 4 juni 2024