Berusa sig med lustgas kan i vissa fall även ge köldskador på huden

Publicerad: 2024-07-02 10:59

En ökning av köldskador efter användning av lustgas har noterats de senaste åren. Det kan i vissa fall resultera i allvarliga skador.

Lustgastuber - Visste du att berusa sig med lustgas i vissa fall även kan ge köldskador på huden?

Många vet att lustgas ger många oönskade effekter med yrsel och påverkad hörsel och syn, det finns även risk att du svimmar. Vid upprepad användning är risken stor att du får skador på nerver och hjärnan.

Vad du kanske inte vet är att du även kan få köldskador på huden. Under de senaste åren har man sett ett ökat antal köldskador på huden efter användning av  lustgas. Platsen för skadan är oftast insida lår.

- Lustgasen är väldigt kall när den lämnar tuben och kan ge skador i både munnen och på huden. I vissa fall av djupare köldskador kan det behövas kirurgi med hudtransplantation, berättar Sebastian Holm, läkare vid plastikkirurgen på USÖ.

Även luftstrupen och matstrupen kan få allvarliga skador. I vissa fall är skadorna så allvarliga att de kan behövas intensivvård.

Läs mer om riskerna vid berusning med lustgas

Senast uppdaterad: den 2 juli 2024