Ta hand om dig! Fem tips för dig som vill förändra dina alkoholvanor

Publicerad: 2024-08-26 10:48

Har du också unnat dig lite extra i sommar? Det är inte ovanligt att sommarens fester och utekvällar leder till att vi dricker mer och oftare än vanligt. När dessa vanor blir svåra att bryta, kan det vara bra att få lite vägledning. Pernilla Widlund, distriktssköterska på Askersunds vårdcentral, delar med sig av fem praktiska tips på hur du kan förändra dina alkoholvanor.

Samling med personer runt matbord med tända ljus.

Foto: Getty Images

1. Sluta helt eller begränsa konsumtionen

Börja med att formulera ett mål för hur du skulle vilja att din alkoholkonsumtion såg ut. Vill du sluta dricka helt eller begränsa/minska din nuvarande konsumtion? Fundera också över varför du vill göra förändringen. Att formulera det kan hjälpa dig att hålla motivationen till ditt beslut när du hamnar i en klurig situation.

2. Beskriv ditt drickande

Gör en kartläggning över hur ofta och hur mycket du dricker. Skriv ner dag för dag hur mycket du druckit och summera sedan veckan. Är det vissa dagar du dricker mer än andra? Dricker du varje dag de flesta veckorna eller bara vissa dagar? Fundera på varför.

3. Sluta helt eller gradvis?

Forma en plan/strategi. Den kan se olika ut beroende på din målsättning, men är viktig som stöd. Absolut bäst är det om du kan börja helt nykter ett par veckor då en paus gör det lättare att bryta gamla mönster samt att toleransen sjunker fort vilket gör att du inte behöver lika mycket alkohol för att känna dig påverkad. Ett annat sätt att starta är att gradvis minska konsumtionen för att landa på din önskvärda nivå. Planen kan t ex innehålla:

• Hur ofta och mycket du ska dricka per vecka.
  • Att välja dryck med lägre alkoholhalt.
  • Att dricka vatten, alkoholfri dryck mellan drinkar.
  • Dricka långsamt (en öl ska ta en timme tex).
  • Äta innan du dricker.
  • Aldrig mer än 4 små glas vid samma tillfälle.
  • Vilka tillfällen får jag dricka kontra vilka inte.

4. Berätta för dina närmaste

Berätta för dina närmaste att du gör denna förändring. Du kan behöva stöttning i att säga nej, vilket underlättas om de runt dig vet om din förändring. Öva på olika formuleringar till exempel:

• Tack, men inte just nu eller inte ännu för jag har bestämt mig för att jag inte dricker/dricker mindre idag.
  • Tack, men inte nu. Jag sover dåligt om jag dricker och behöver vara pigg imorgon.
  • Tack, men inte nu för jag har bestämt att skära ner på mitt drickande

5. Låt förändringen ta tid

Låt förändringen ta tid och ha tålamod med att du kanske inte alltid klarar att hålla din plan. Bland det värsta du kan göra är att börja beskylla dig för att du råkat dricka mer än du hade planerat. Påminn dig om att du faktiskt vill förändras och att du är på god väg!

Mer stöd och hjälp

Mer tips på vad du kan göra själv samt vilket stöd och hjälp som hälso- och sjukvården kan erbjuda hittar du via länkarna:

Det här kan du göra själv.

Stöd från hälso- och sjukvården

Digitala levnadsvanemottagningen

Pernilla Widlund , Distriktssjuksköterska, Askersund