Sök praktik på Central Sweden European Office

Publicerad: 2024-09-24 15:52

Brinner du för EU-relaterade frågor och vill bidra till att stödja regionalt utvecklingsarbete utifrån de möjligheter som EU-samarbetet erbjuder? Studerar du på en utbildning som innefattar praktik, eller en fristående praktikkurs? Vi erbjuder en möjlighet att utföra praktiken på Central Sweden European Office i Bryssel. Region Örebro län har ett representationskontor vid EU tillsammans med Dalarna och Gävleborg, Central Sweden.

Praktikuppgifter:

Som praktikant hos oss bidrar du framför allt till kontorets omvärldsbevakning genom att skriva artiklar som publiceras på kontorets hemsida samt att sköta kontorets närvaro på sociala medier. Du kommer även få tillfälle stötta upp kontorets representativa verksamhet och att bevaka medlemmarnas intressen på olika möten med europeiska nätverk och på seminarium och liknande. Vi försöker ge våra praktikanter ett stort ansvar. Praktiken ger dig tillfälle att skapa ett kontaktnät både i Bryssel och hos våra medlemsregioner samt ge dig en unik inblick i hur EU:s institutioner arbetar.

Vi söker dig som har:

• Utmärkt förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
  • Mycket goda kunskaper i engelska. Andra språkkunskaper, framför allt i franska, är meriterande
  • Kännedom om och stort intresse för EU:s politiska system
  • Kännedom om och stort intresse för den regionala och lokala politiska nivån i Sverige
  • Intresse för kommunikation och informationsförmedling
  • Social och utåtriktad
  • Tidigare arbetslivserfarenhet och aktiv medverkan i föreningslivet är meriterande

Vi tar emot sökanden från olika utbildningar. Önskvärt är att du som söker praktikplatsen har en koppling till Dalarna, Gävleborg eller Örebro län men det är inte ett krav.

Senast uppdaterad: den 24 september 2024