Sjuksköterskor på urologen får fin utmärkelse

Publicerad: 2024-05-27 12:00

Matilda Nederfeldt och Emelie Filipsson på urologmottagningen på Universitetssjukhuset Örebro (USÖ) har tillsammans utsetts till Årets kontaktsjuksköterska 2024. Utmärkelsen delas ut av Regionalt Cancercentrum.

Matilda Nederfeldt och Emelie Filipsson

Matilda Nederfeldt och Emelie Filipsson prisas för sitt arbete för cancerpatienter och deras anhöriga.

Matilda och Emelie arbetar som kontaktsjuksköterskor för pateinter som får peniscancer och deras roll är att stötta och guida, patienter och närstående i cancerprocessen.

I sina roller fungerar som spindeln i nätet, då de kallar patienter för inskrivning, förbereder dem för operation och träffar dem postoperativt. De förmedlar också kontakt mellan patient, läkare och kurator.

Sköterskeledd mottagning

Matilda och Emelie deltar också i arbetet med att starta sköterskemottagningar där kontaktsjuksköterskor träffar patienter som går på regelbundna kontroller efter sin operation, i stället för ett läkarbesök, i ett försök till att minska väntetiderna.

Drömmen är att forska inom peniscancer, med omvårdnadsfokus förstås, och på så vis kunna sprida kunskap till övriga delar av landet.

Läs en längre artikel om Matilda Nederfeldt och Emelie Filipsson och deras arbete på Regionalt Cancercentrum Mellansverige.

Motiveringen

"De nominerade driver utveckling av vården genom delaktighet och förankring i framtagandet av de kunskapsstöd som finns för diagnosen. Har en central roll i planering av patienters behandling, är en fast vårdkontakt och skapar viktig balans mellan medicinska och psykosociala bedömningar".

Senast uppdaterad: den 28 maj 2024