Registrera ditt besök innan du går till din mottagning

Publicerad: 2024-09-11 12:00

Från och med den 19 september inför vi centralkassor och självincheckning vid alla huvudentréer vid länets sjukhus. Mottagningarnas kassor upphör.

Kvinna registerar sitt besök i självincheckningsautomat

När du anländer till sjukhuset, se till att ha med dig din legitimation och kom i god tid. Du behöver registrera ditt besök antingen via självincheckningen eller i centralkassan innan du går vidare till din mottagning. Foto: Håkan Risberg/Region Örebro län

Hur påverkar detta dig som patient?

Som patient innebär det att du ska registrera ditt besök antingen via självincheckningsterminal eller i centralkassan innan du går till din mottagning. Det är viktigt att du gör detta i det hus där din mottagning ligger. Glöm inte att ta med dig din legitimation.

Så betalar du för ditt besök

Vid självincheckning behöver du inte betala vid själva besöket. Istället får du en faktura hemskickad i efterhand. Om du föredrar att betala på plats kan du göra det i centralkassan. Denna förändring gör processen enklare för dig som patient, eftersom du slipper stå i kö vid en kassa före ditt besök.

Registrering vid självincheckning i Karlskoga och Lindesberg

Patienter vid lasaretten i Karlskoga och Lindesberg kommer också kunna registrera sina besök via självincheckning. Centralkassor finns sedan tidigare.

Titta på din kallelse

På USÖ är centralkassor nytt i B-, M- och L-entrén. Några mottagningar kommer dock behålla sina kassor. Titta noga på din kallelse var du ska registrera ditt besök.

Förbättrad service och ökad tillgänglighet

- Med de nya centralkassorna och möjligheten till självincheckning kan vi erbjuda bättre service och ökad tillgänglighet för våra patienter, säger Oskar Eklöf, enhetschef på Administration och service på Hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Möjligheten till självincheckning minskar dessutom köerna till kassorna, vilket sparar tid för både patienter och personal.

Senast uppdaterad: den 11 september 2024