Möt feriejobbarna på Centrum för hjälpmedel

Publicerad: 2024-07-09 08:30

Fyra veckor av sitt sommarlov spenderar Ella Ekman, 16 år, och Line Hellberg, 17 år, hos Region Örebro län på Centrum för hjälpmedel.

Två bilder bredvid varandra. Till höger sitter en tjej och rengör hjälpmedel och till höger syns en tjej på ett lager.

Ella Ekman till vänster och Line Hellberg till höger. Foto: Håkan Risberg/Region Örebro län

Hej Line, hur är det att jobba hos oss?

– Det är väldigt givande! Jag jobbar på vårt inkontinenslager. Jag får packa ihop beställningar och ta emot dem som hämtar leveranserna. Dels är det våra chaufförer som kör ut till privatpersoner och vårdcentraler i hela Örebro län. Så jag kollar våra plocklistor och ser vad som ska göras och i vilken ordning vi ska lägga grejerna för leveranserna. Och så kommer det även personer direkt hit och hämtar ut sina beställningar här i stället för att få det hemskickat. Jag gillar att träffa människor och känna att man gör något bra.

Feriejobb- 013.jpg
Line Hellberg kollar på sin lista och tar fram för leveranser. Foto: Håkan Risberg/Region Örebro län

Ella, vad får du göra på jobbet?

– Jag jobbar med att rengöra hjälpmedel som kommer in till oss. Jag får till exempel plocka grejer från torkrummet, torka rent och titta så att alla delar och skruvar och allt finns med. Sen lägger jag tillbaka det i hyllorna.

Feriejobb- 136.jpg
Ella Ekman i torkrummet på Centrum för hjälpmedel. Foto: Håkan Risberg/Region Örebro län

Roligt att göra nytta

Till vardags går de i skolan. Line ska börja sista året på gymnasiet där hon läser samhällsvetenskapsprogrammet, där även Ella ska börja till hösten. Både Line och Ella pratar om att det känns bra med ett jobb där man hjälper andra.

– Jag tycker det känns bra att jobba med något som gör nytta och skillnad för människor. Därför kändes det bra att söka jobb här. Det är kul att se brukare och patienter som blir glada och nöjda, säger Line och Ella instämmer:

– Det här är ju hjälpmedel som är livsnödvändiga för de som använder dem. Det är roligt och känns bra att hjälpa andra. Och så har vi väldigt roligt här, bra handledare och kollegor!

Bakgrund

Under två perioder under sommaren tar Region Örebro län emot feriejobbare som går i årskurs 9 i grundskolan eller första eller andra året på gymnasiet. De får då prova på olika jobb i vår verksamhet och får nya erfarenheter.

Här kan du läsa mer om feriejobb.

Senast uppdaterad: den 9 juli 2024