Jonas F Ludvigsson får kungamedalj för sin forskning

Publicerad: 2024-06-07 10:33

Han är professor vid Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik vid Karolinska Institutet och överläkare vid Barnkliniken på Örebro Universitetssjukhus. Men om bara några dagar kan Jonas F Ludvigsson också räknas in bland de utvalda som fått medalj av Kungen för sin forskning.

Jonas F Ludvigsson

Om bara några dagar bär det av till Stockholms slott för medaljförläning. / Foto: Håkan Risberg / Region Örebro län

Den 13 juni på Stockholms slott får Jonas F Ludvigsson ta emot Hans Majestät Konungens medalj av 8:e storleken i Serafimerordens band för sin forskning. Beskedet damp ner som en total överraskning i form av ett brev med fint monogram.

– Först funderade jag på om det kunde vara på riktigt eller om någon hade hittat på alltihop, berättar han. Men sen såg jag att det bara var två dagar kvar att svara på om jag accepterade medaljen så då skrev jag direkt till avsändaren och det visade sig stämma!

Publicerat mer än 600 artiklar

Jonas Ludvigsson som delar sin tid mellan arbetet som barnläkare på USÖ och forskare vid Karolinska Institutet får priset för sin forskning inom barnmedicin och inflammatorisk tarmsjukdom.

– Jag har publicerat mer än 600 artiklar inom min forskning och de är nog det viktigaste skälet till priset, menar han.

Men han har också fått ta emot flera andra priser varav det mest prestigefyllda Svenska Läkaresällskapets jubileumspris 2022 och det som han själv kanske tycker är roligast Årets Örebroare 2022.

Många lyfter också fram hans förmåga att inte bara bidra i forskarvärlden utan att informera om viktig forskning till allmänheten. Bland annat syns Jonas F Ludvigsson regelbundet i TV4:s nyhetsprogram där han tar upp olika ämnen kring forskning och barnsjukdomar.

Nyklippt och nya skor

Men medalj ur Kungens hand smäller ändå högt och för att vara redo har Jonas Ludvigsson valt att gå till frisören att klippa sig i stället för att göra det hemma. Och så har han köpt nya skor.

– Det ska bli väldigt intressant att träffa de andra pristagarna men mest intressant att träffa Kungen och Drottningen såklart. Men sen blir det vardag igen. Jag går jour helgen efter prisutdelningen!

Senast uppdaterad: den 7 juni 2024