Internationell forskarkonferens om diabetes och graviditet i Örebro

Publicerad: 2024-09-04 17:07

Forskare från olika delar av världen kommer till Örebro den 5–7 september. Då äger den årliga konferensen rum där diabetes och graviditet är i fokus. ”Under tre dagar kommer världsledande forskare föreläsa och nätverka”, berättar Helena Backman, forskare vid Universitetssjukhuset Örebro.

Foto: Getty Images.

– Vi har rekord i antal anmälda och senast konferensen hölls i Sverige var för 35 år sedan. Runt 170 forskare kommer att bjudas på ett välfyllt program med resultat från senaste forskningen inom området, både publicerade och icke publicerade forskningsartiklar, säger Helena Backman, överläkare inom verksamhetsområde obstetrik och gynekologi vid Universitetssjukhuset Örebro och docent vid Örebro universitet.

Inviger konferensen gör Ewa Wender-Ozgowska, ordförande i DPSG, Diabetic Pregnancy Study Group, Helena Backman, docent och lokal organisatör samt Mats G Karlsson, forsknings- och utbildningsdirektör inom Region Örebro län, tillsammans med Mia von Euler, dekan vid Fakulteten för medicin och hälsa vid Örebro universitet.

Välfyllda dagar med många föreläsningar

Talarlistan är lång och bland annat kommer ett symposium beröra ny teknik för blodsockermätning och dess användning för kvinnor med typ 1-diabetes diskuteras. Metforminbehandling under tidig graviditet och dess effekter kommer presenteras av professor Fidelma Dunne från Irland. Professor Patrick Catalano från USA kommer att föreläsa om livsstilens betydelse då man planerar graviditet och professor David Simmons från Australien kommer att föreläsa om betydelsen av tidigare behandling av graviditetsdiabetes. Totalt kommer närmare 80 postrar och 33 muntliga föreläsningar belysa nya forskningsrön inom området.

– Konferensen är väldigt högt ansedd inom diabetes- och graviditetsforskningen och det som presenteras och diskuteras här kommer i hög utsträckning synas i publikationer de kommande åren, säger hon.

Faktaruta

Helena Backman

Forskaren Helena Backman. Foto: Håkan Risberg / Region Örebro län.

Senast uppdaterad: den 4 september 2024