Hoppets dag: tillsammans för suicidprevention

Publicerad: 2024-09-11 16:35

- Jag är ledsen att jag behöver stå här i år igen. Så inledde Johanna Bernström Högblom den minnesstund som avslutade Hoppets dag. Under suicidpreventiva dagen minns vi alla de som inte orkade kämpa längre och stöttar varandra i kampen mot psykisk ohälsa.

Snittblommor på en lila duk.

Dagen fick ett känslosamt och värdigt avslut med en vacker blomsterceremoni. Människor samlades vid Svartån, där var och en fick möjlighet att lägga en blomma i vattnet som ett sätt att hedra och minnas de liv som gått förlorade till suicid. I bakgrunden sjöng Axel Schylström, Linnéa Eckerfors och Spelrum.

Ceremonin var en viktig del av dagen och gav en chans till alla att bearbeta sina känslor och tankar. Många kom enbart för att vara med på ceremonin - både blåljuspersonal och efterlevande. Det är en viktig symbolisk påminnelse om vikten av att fortsätta stötta varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ett vackert och kraftfullt sätt att avsluta dagen – en manifestation av både sorg och hopp, där varje blomma representerade ett liv som aldrig ska glömmas.

Dagen präglades av en stark känsla av gemenskap, där människor från alla åldrar och bakgrunder kunde delta och känna sig inkluderade i de olika aktiviteterna. Oavsett om man sprang, gick eller bara var där för att stötta, fanns det något för alla att engagera sig i. Det skapades en öppen och välkomnande omgivning där ingen kände sig utanför, och deltagarna fick möjlighet att dela sina erfarenheter och stötta varandra. Den breda variationen av aktiviteter, från själva loppet till uppvärmning och blomceremonin, gjorde det lätt för alla att hitta något meningsfullt att delta i, oavsett fysisk förmåga eller bakgrund.

Aktiviteter för att skapa hopp

Hästhagen är en plats för umgänge och aktivitet. Discgolfare kom med sina ryggsäckar och barn som varit på träning på Rosta gärde tog en sväng och plockade godis från utställarna. På scenen spelade Axel Shylström, känd från Idol och Melodifestivalen. Han delade sin personliga resa med psykisk ohälsa efter olyckan som gav omfattande brännskador. Med sin unika förmåga att kombinera personliga erfarenheter med kraftfull musik, berörde han många i publiken. Hans öppna och ärliga mellansnack om psykisk ohälsa och hur han själv har hanterat svåra livsutmaningar skapade en känsla av hopp och igenkänning.

Dessutom tog sig över 100 personer runt banan i Hoppets lopp. I målområdet fanns flera organisationer på plats för att erbjuda stöd och information till både de som själva brottas med suicidtankar och de som har närstående i samma situation. Många deltagare stannade till vid deras stånd för att ställa frågor, få råd eller bara samtala om sina egna eller andras erfarenheter. Dessutom visade många sitt stöd genom att swisha till olika organisationer gör insatser för att främja psykisk hälsa och förhindra självmord.

Hoppets dag ville skapa en trygg miljö där ingen behövde känna sig ensam med sina tankar. Både volontärer och professionella på plats vittnade om goda samtal där en delade sina berättelser.

En månad för livet fortsätter

Kampanjen "En månad för livet" fortsätter de kommande veckorna med olika evenemang för att öka medvetenheten om psykisk hälsa och suicidprevention. Föreläsningar, workshopar, stödgrupper och insamlingar erbjuder verktyg för att främja välmående och skapa öppna samtal. Aktiviteterna riktar sig till olika grupper i samhället och bygger vidare på den gemenskap som skapades under Hoppets dag. Det är en påminnelse om att arbetet för psykisk hälsa är ett kontinuerligt engagemang, där varje insats gör skillnad.

Senast uppdaterad: den 11 september 2024