Fortsätt skapa minnen! Fortsätt med den cancerscreening du erbjuds!

Publicerad: 2024-09-02 12:36

Cancerscreening ökar möjligheten att upptäcka viss cancer tidigt. Det skapar bättre förutsättningar för behandling. Cancer som upptäcks tidigt ger fler stunder tillsammans.

Familj som har trevligt tillsammans

Under september pågår en kampanj för att uppmärksamma vikten av den förebyggande screening som finns. I Sverige finns screening för tre olika cancertyper.

Män och kvinnor mellan 60 och 74 år får erbjudande om att lämna prov för att hitta cancer i tjocktarmen.

- Att göra testet hemma tar inte många minuter och metoden har visat sig vara väldigt pålitlig för att hitta både förstadier till cancer och fullt utvecklad cancer i änd- och tjocktarm.

Mammografi erbjuds alla kvinnor mellan 40 och 74 år. Undersökningen sker med röntgen och kan upptäcka bröstcancer tidigt. Med mammografi går det att upptäcka tumörer som du inte kan känna själv.

Prov för att upptäcka cellförändringar för ett bra skydd mot cancer i livmoderhalsen, erbjuds kvinnor mellan 23 och 70 år.

- När kvinnor som blir kallade för provtagning kommer och tar sitt prov, ökar möjligheten att tidigt upptäcka eventuella cellförändringar som annars kan leda till livmoderhalscancer.

Med tidig upptäckt av cancer ökar chansen att överleva.

• 9 av 10 med cancer i tjocktarmen och ändtarmen överlever. Om cancern upptäcks tidigt.
  • Det är 90 procent mindre risk för cancer i livmoderhalsen. Om du tar cellprov.
  • 9 av 10 som får bröstcancer överlever.

Screening mot cancer räddar liv!

Läs mer på www.1177.se/forebygg-cancer

Senast uppdaterad: den 2 september 2024