Färre förlossningskomplikationer när lägre gränsvärden för graviditetsdiabetes behandlas

Publicerad: 2024-09-05 09:44

Forskaren Helena Backman vid Universitetssjukhuset Örebro fick 18,2 miljoner kronor från Vetenskapsrådet för sex år sedan för att forska om graviditetsdiabetes. I studien har forskargruppen utvärderat de gamla riktlinjerna för graviditetsdiabetes mot de nya från Socialstyrelsen. ”Studien visar att behandling av lägre gränsvärden för graviditetsdiabetes förbättrar förlossningsutfall”, berättar hon.

Foto: Getty Images.

Resultaten från studien har nu blivit publicerad i tidskriften PLOS Medicine. Studien är den första i sitt slag och ett stort nationellt material har utvärderats. 47 080 graviditeter har ingått i studien.

– Vi vet att höga blodsockervärden är vanligt om man har övervikt. Det är också vanligare om man har en ärftlighet för diabetes. Det vi har tittat på är hur blodsocker påverkar graviditet och förlossningsutfall, säger Helena Backman, överläkare inom Verksamhetsområde obstetrik och gynekologi vid Universitetssjukhuset Örebro.

Ju högre blodsockernivå desto allvarligare komplikationer för mamma och barn. Exakt vilken nivå av blodsocker som behöver behandlas för bästa resultat är inte helt klarlagt.

– Nu har vi fått fram resultat från studien som kan hjälpa oss att ta fram bättre rutiner. Det vi behöver komma ihåg är att testning och behandling bara har utförts på kvinnor som har riskfaktorer för diabetes när vi tolkar resultaten. Dessutom har några andra viktiga liknande studier publicerats nyligen. Exempelvis om värdet av tidig behandling, vilket innebär att vi behöver väga in alla nya resultat i framtida förändringsarbete, säger hon.

Socialstyrelsens riktlinjer ska uppdateras

Studien visade att andelen stora barn mätt som de 10 procent tyngsta barnen inte minskade i hela gravida populationen. Däremot minskade andelen barn över 4,5 kilo och de som är stora för tiden, enligt svenska mått, med 68 procent respektive 28 procent i gruppen kvinnor som gjort en glukosbelastning under sin graviditet.

– Vi såg att det sammanvägda barnutfallen förbättrades mycket och risken för stor blödning vid förlossningen minskade också. Tyvärr minskade andelen kvinnor som ammade vid utskrivningen från BB och andelen havandeskapsförgiftning ökade, och det har vi ingen förklaring till och är motsatt resultat till andra studier, förklarar hon.

– Nu har Socialstyrelsen initierat en ny översyn av graviditetsdiabetes, och förhoppningsvis får vi uppdaterade riktlinjer under inkommande år, avslutar Helena Backman.

Faktaruta

• År 2015 publicerade Socialstyrelsen en ny riktlinje där gränsvärden för behandling av graviditetsdiabetes, GDM, baserade sig på WHO:s rekommenderade gränsvärden.
  • Helena Backman är ansvarig forskare för CDc4G-studien (www.cdc4g.se). Den har genomförts tillsammans med andra forskare från olika deltagande centra.
  • CDc4G-studien är en förkortning för Changing diagnostic criteria for gestational diabetes in Sweden.
  • Forskargruppen har genomfört ett stort nationellt cluster, en randomiserad studie, men inte en traditionell där deltagarna slumpmässigt delas in i två grupper som får olika behandlingar, för att utvärdera om de nya gränsvärdena gör nytta. I stället genomförde åtta regioner studien under 2018. Varje klinik lottades till att ändra sina gränsvärden för GDM en specifik månad. Sista förlossningen var augusti 2019, och data har insamlats i efterhand via nationella hälsoregister.
  • Studien är publicerad i tidskriften PLOS Medicine - Changing diagnostic criteria for gestational diabetes (CDc4G) in Sweden: A stepped wedge cluster randomised trial
  • Studien fick ett anslag från Vetenskapsrådet inom ramen för klinisk behandlingsforskning.
Helena Backman

Forskare Helena Backman. Foto: Håkan Risberg / Region Örebro län.

Senast uppdaterad: den 5 september 2024