Familjeföreställningen Ögonblick färdigställs i Örebro under sommarens dansresidens

Publicerad: 2024-06-25 13:40

Tidigare i år gjorde Dansscen Örebro i samarbete med Dans i Örebro län/Region Örebro län en utlysning av ett treveckorsresidens i kommunen för professionella danskonstnärer. Vi kan nu avslöja dansarna som tilldelats residensplatsen.

Två dansare i blått ljus med genomskinlig sjal som svävar ovanför dem

Erika Martikainen och Linéa Alfredsson från föreningen Watch me bake kommer att färdigställa dansföreställningen Ögonblick. Föreställningen välkomnar barnfamiljer till en gemensam upplevelse där norrsken och dans samspelar tillsammans och skapar magi.

Norrsken får de som lyckas se det att stanna upp och njuta av nuet, och dans i sig ger en känsla av här och nu, att inte vilja missa ett enda ögonblick.

Provföreställning

Under residensperioden kommer Erika och Linéa bjuda in förskolor till en provföreställning för att få deras feedback till det fortsatta arbetet med föreställningen.

Information till förskolor om provföreställningen

Torsdagen den 11 juli kl. 10.
Fredsgatan 14, Örebro (Medborgarskolan/Marie Kühlers Showdansskola Entrés lokaler).

Fri entré, men förbokning krävs.
Förboka via e-post till kultur@regionorebrolan.se.

Efter föreställningen vill de gärna att förskolorna stannar kvar en liten stund och pratar om vad de upplevde (både barn och vuxna/pedagoger). Erika och Linéa vill gärna höra deras spontana tankar så de kan fortsätta arbeta med föreställningen och göra den färdig.

Om Erika och Linéa

Både Erika Martikainen och Linéa Alfredsson har flyttat från norra Sverige till Uppsala. Erika kommer ursprungligen från Haparanda och är utbildad danspedagog från Stockholms konstnärliga högskola. Linéa kommer från Umeå och är professionell dansare med examen från Balettakademien Stockholm Yrkesdansarutbildning. Erika och Linéa driver tillsammans med fem andra konstnärer den Uppsalabaserade föreningen Watch me bake. Föreningen har som mål att främja närvaron av rörelsebaserad konst i samhället och arbetar för att det ska vara lättillgängligt och välkomnande.

Föreställning

Den 27 oktober kommer Örebros barnfamiljer kunna ta del av föreställningen kostnadsfritt. Planer finns även på att presentera verket i andra kommuner i länet.

I samarbete med Dans i Örebro län/Region Örebro län som en del av Danspunkt.

Senast uppdaterad: den 3 juli 2024