Det är alltid bra att förbereda sig inför ett besök i vården, det gäller även vid ett videosamtal.

• Se till att ha en vara på en plats med bra internetuppkoppling.
  • Koppla upp dig i god tid innan videosamtalet ska börja, så att du vet att allt fungerar som det ska.
  • Se till att du befinner dig i en ostörd miljö när du har ett videosamtal. Det är både för din egen skull och för att den du pratar med ska höra vad du säger. Det är också bra med tanke på sekretessen.
  • Försäkra dig om att det är ljust runt omkring dig så att den du pratar med kan se dig.
  • Ställ kameran så att den är i nivå med dina ögon. Då kan den du pratar med se dig rakt framifrån och kan titta dig i ögonen.
  • Det kan vara bra att använda ett headset, om du behöver anteckna.
  • Försök att hålla dig stilla. Bildkvalitén blir till exempel mycket sämre av att du går omkring.
  • Använd mobilens lampa för att det ska synas bättre om du ska filma någonting som är trångt och mörkt, till exempel inne i ett öra.

Senast uppdaterad: den 14 maj 2024