Du får hjälp av en förskrivare
För att få ett hjälpmedel ska du träffa en förskrivare som kan hjälpa dig att hitta rätt hjälpmedel.
En förskrivare kan till exempel vara en:
- arbetsterapeut
- logoped
- synpedagog
- specialpedagog
- sjukgymnast eller fysioterapeut.
En förskrivare finns på olika ställen. Du kan ta kontakt med:
- Din kommun för att träffa en arbetsterapeut. Ring kommunens växel så hjälper de dig vidare.
- Barn- och ungdomshabiliteringen.
- Vuxenhabiliteringen.
- Den enhet inom psykiatrin som du har kontakt med.
- Din vårdcentral.
Förskrivaren tar kontakt med oss. Du ska inte ta kontakt direkt med oss.
Alternativ telefoni
Men om det är alternativ telefoni du vill ha hjälp med
då ska du göra en egen vårdbegäran.
Kostnader
Besök på Centrum för hjälpmedel kostar 220 kr.
Det kostar 70 kr i månaden för att ha ett eller flera hjälpmedel.
Ibland tillkommer andra avgifter
till exempel vid service eller när hjälpmedlet behöver lagas.
Barn och ungdomar som inte har fyllt 20 år betalar oftast ingenting.
Leverans av hjälpmedel
Hur du får ditt hjälpmedel beror på vilket hjälpmedel det är.
De vanligaste sätten är:
- Förskrivaren har med sig hjälpmedlet hem till dig.
- Vid besök hos förskrivaren.
- Vid besök på Centrum för hjälpmedel.
- Tyngre hjälpmedel och inkontinenshjälpmedel kan köras hem till dig.
Du betalar då en avgift. - En del hjälpmedel kan hämtas på Centrum för hjälpmedel.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 3 juli 2024