Video om snabbussarna BRT
Första sträckan (Etapp 1) gå mellan Brickebacken och Tegnérlunden. Projektet finansieras till hälften av Örebro kommun och till hälften genom statliga medel, via Region Örebro läns länstransportplan.
Citylinjen har egna körfält, mittförlagda hållplatser och prioriteras vid trafiksignaler. För dig som resenär innebär det att bussen går snabbare, oftare och med större punktlighet.
Hög turtäthet och kortare restid
Citylinjen avgår ungefär var 5:e minut under morgon och eftermiddag när resandet är som störst. Det är också möjligt att stiga på och av i alla dörrar och att betala sin biljett digitalt, vilket möjliggör snabbare stopp.
Nytt stadslinjenät
I samband med införandet av Citylinjen har regionen sett över hela stadslinjenätet i Örebro för att det ska bli en bra helhet med en attraktiv busstrafik för så många som möjligt.
Beslut om att införa ett nytt stadslinjenät togs 2021. Det nya linjenätet infördes i samband med tidtabellskiftet december 2024.
Citylinjen - en del i en hållbar trafikmiljö
Införandet av Citylinjen är en del i att uppnå de övergripande mål som bland annat nämns i Regionalt Trafikförsörjningsprogram och Örebro kommuns Trafikprogram. Utöver Citylinjen är även parkeringsavgifter, ett bättre stadslinjenät och justerade biljettpriser, viktiga delar för att kollektivtrafiken ska vara ett prisvärt alternativ till bil framöver.
Etapp 1: Brickebacken-Tegnerlunden
- Politiska beslut: 2020
- Byggnation: 2021–2025
- Leverans av elbussar: 2024
- Trafikstart: december 2024
- Kostnad: 250 mnkr varav hälften är statlig medfinansiering
Brickebacken – Tegnérlunden
- Totalsträcka: 7 km
- Busskörfält: 4 km
- Hållplatser: 13 stycken
- Antal bussar: 23 stycken
- Turtäthet: 5 minuter
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 16 januari 2025