Många äldre drabbas av akut förvirringstillstånd efter hjärtoperation

Publicerad: 2024-08-30 10:03

I Sverige utförs cirka 5 600 hjärtoperationer varje år. Nästan hälften av de som opereras är äldre än 65 år. ”Vi vet att det finns en ökad risk att utveckla ett akut förvirringstillstånd, efter en hjärtoperation. I min forskargrupp vill vi öka kunskapen om vad det är som ökar risken för att drabbas”, berättar forskaren Helena Claesson Lingehall.

Helena C Lingehall

Forskaren Helena Claesson Lingehall. Foto: Elin Abelson / Region Örebro län.

Akut förvirring är också förenat med en ökad risk för komplikationer och en förlängd vårdtid. Kostnaden för vårdtillfället ökar med nästan 45 procent om en patient drabbas av ett förvirringstillstånd.

Till sin forskning har Helena Claesson Lingehall, anestesisjuksköterska inom verksamhetsområde kärl och thorax vid Universitetssjukhuset Örebro, fått ett anslag på 300 000 från Demensfonden.

Tre frågor till en forskare, 2023, 800 100 ny.jpg

Vad innebär det att få ett akut förvirringstillstånd efter en hjärtoperation?

– Våra äldre patienter som är över 65 år har en ökad risk att utveckla ett akut förvirringstillstånd. Efter en hjärtoperation är det runt 20–40 procent som drabbas. Ett akut förvirringstillstånd utvecklas oftast under kort tid och om man behandlar den bakomliggande orsaken går det alltid över. Det är viktigt att veta att ett akut förvirringstillstånd är multifaktoriellt, det är många olika bakomliggande orsaker som tillsammans ökar risken för att drabbas.

– Förvirringstillståndet komplicerar också vårdförloppet. Patienten drabbas av ett oförtjänt lidande, förenat med förlängd vårdtid samt nedsättning av mental förmåga lång tid efter operationen. I min forskning vid Intuitionen för omvårdnad vid Umeå universitet har vi visat att faktorer som ökar risken för ett akut förvirringstillstånd är bland annat högre ålder, förlängd tid på intensivvårdsavdelning samt vätskebehandling som ges i samband med operationen.

Vad vill du undersöka i din forskning?

– Syftet med projektet är att lära sig mer om vilka faktorer hos patienten och behandlingen som ökar risken för ett akut förvirringstillstånd efter en hjärtoperation. Vi vill nu undersöka om det finns ett samband mellan risken för akut förvirring efter operation och händelser under operationen som vätskebehandling, blodtrycksnivåer och förändringar av blodflöde.

Varför är den här forskningen viktig?

– Forskningsfrågan är viktig eftersom den hjälper till att förbättra vården och behandlingen av patienter som genomgår hjärtoperationer. Patienter med nedsatt mental förmåga innan operationen bör uppmärksammas under vårdtiden, men också de som utvecklar ett akut förvirringstillstånd bör följas upp, så att tidiga tecken på demens kan observeras och förebyggande insatser kan sättas in. Förhoppningsvis kan detta leda till minskat lidande hos äldre personer efter hjärtkirurgi.

– Jag kan berätta att redan nu arbetar vi, inom verksamhetsområde kärl och thorax, sedan förra året med ett systematiskt kvalitetsprojekt med syfte att förebygga, upptäcka och behandla akuta förvirringstillstånd. Arbete med att förbättra vårdkvalitet hos oss bygger på att alla personalkategorier i vårdkedjan deltar för att gemensamt förbättra vården.

Senast uppdaterad: den 30 augusti 2024