Folktandvården Hertig Karl
Kliniken har ändrade öppettider under jul och nyår
Måndag 23/12 7-15
Tisdag 24/12-Torsdag 26/12 STÄNGT
Fredag 27/12 7-15
Måndag 30/12 7-15
Tisdag 31/12- Onsdag 1/1 STÄNGT
Torsdag 2/1 7-15.30
Fredag 3/1 7-15
Måndag 6/1 STÄNGT
Vår e-tjänst för att omboka och avboka tid är inte aktiv för tillfället. Vi arbetar för att den ska komma i gång så snart som möjligt.
Inne på gården på Klostergatan 26 finns det två parkeringsplatser för dig som har handikapptillstånd. För att parkera på dessa platser gäller kommunala tillstånd för rörelsehindrade.
Phone number
019-602 41 60Phone hours
Måndag-Torsdag 07.15-12.15
Måndag-Torsdag 13.15-15.30
Fredag-Fredag 07.15-10.00
Service hours
Måndag-Tisdag 07.00-19.00
Onsdag-Torsdag 07.00-16.00
Fredag-Fredag 07.00-15.00
Text phone
019-670 25 22Visiting adress
Klostergatan 26, Örebro Gå till våningsplan 1 och väntrum 1A.Den 1 januari 2025 sänks, efter ett riksdagsbeslut, åldern för den avgiftsfria barn- och ungdomstandvården från 23 till 19 år.
En behandling som påbörjats kan dock under vissa förutsättningar slutföras avgiftsfritt efter årsskiftet även om patienten fyllt 19 år efter ett beslut av regionstyrelsen.
Folktandvården Region Örebro län har bytt journalsystem. I övergången till det nya systemet har det blivit problem med autogiro och fakturor för vissa patienter som har Frisktandvårdsavtal.
Om du inte kan komma på din bokade tid ska du kontakta oss så fort som möjligt.
Om det är mer än två vardagar kvar till besöket kan du lämna ett meddelande genom vår e-tjänst "Kontakta oss", annars behöver du ringa till kliniken.
Avboka eller omboka din tid senast 24 timmar innan besöket, så slipper du betala för ett sent återbud.
Vi tar emot dig så snart vi kan
Ibland kan du behöva vänta lite längre än planerat eller erbjudas tandvård på en annan Folktandvårdsklinik. Det beror på att vi har brist på tandläkare och tandhygienister på flera av våra kliniker. Resursbristen är ett problem i hela Sverige, men vi arbetar aktivt för att rekrytera medarbetare.
När vi har resursbrist ska patienter inom Folktandvården tas om hand enligt en politiskt beslutad prioriteringsordning. Där står det att vi först ska ta hand om barnpatienter, sedan akuta patienter och därefter patienter som har ett stort omsorgsbehov.
Därför kan du som har en bra munhälsa behöva vänta på din planerade undersökning eller kontroll, men vi har inte glömt bort dig utan vi kallar dig när det är din tur.
Detta gäller också dig som är Frisktandvårdspatient.
Hur ofta behöver jag besöka tandvården?
Hur ofta du behöver besöka tandvården beror på din munhälsa. Om du har en bra munhälsa brukar det räcka med en undersökning vartannat eller vart tredje år.
Om du har en hög risk för sjukdom i munnen, till exempel tandlossning (parodontit) eller hål i tänderna (karies) behöver du komma oftare.
När du blir undersökt hos oss gör behandlaren en riskbedömning utifrån din munhälsa som visar din framtida risk att utveckla sjukdom i munnen. Bedömningen ligger till grund för hur ofta du rekommenderas att komma till tandvården.
Tänk på att viktigaste du kan göra för din munhälsa är att sköta om tänderna hemma varje dag.
Vad gör jag om jag får akuta besvär?
Om du får tandvärk eller andra akuta besvär med dina tänder ska du i första hand kontakta din vanliga klinik. Om din vanliga klinik inte kan hjälpa dig är du välkommen att ringa till Folktandvårdens jourklinik som är öppen alla dagar, även helger och storhelger.
Om du får tandvärk eller andra akuta problem med dina tänder ska du i första hand kontakta din vanliga klinik.
Om din vanliga klinik eller tandläkare inte kan hjälpa dig är du välkommen att ringa till Folktandvårdens jourklinik.
Jourkliniken tar emot alla, även dig som inte är patient hos Folktandvården.
Kliniken är öppen alla dagar, även helger och storhelger.
Vi har infört ett arbetssätt som heter Folktandvården Direkt.
Målsättningen är att du ska bli färdigbehandlad på ett besök.
Om det till exempel visar sig vid undersökningen att du har en tand som behöver lagas, så är det vårt mål att göra det direkt.
Tänk därför på att besöket kan ta längre tid än du är van vid. Det är alltid du som patient som avgör hur mycket behandling du vill genomföra vid besöket.
Om du behöver tolk vid ditt besök, om du har skyddade personuppgifter eller om du är under 18 år, ring oss för att boka en tid.
Boka tid på Folktandvården Direkt
För att boka en tid behöver ha en mobiltelefon för att kunna ta emot sms från oss och ett BankID.
Använd e-tjänsten ”Boka tid på Folktandvården Direkt – för dig som fått sms eller brev”. Du hittar e-tjänsten under rubriken "Våra e-tjänster" längre upp på denna sida.
Så här går det till
- Du väljer inom vilken timme ditt besök ska börja, till exempel mellan klockan 14:00-15:00
- 30 minuter innan besöket får du ett sms med den exakta starttiden, till exempel klockan 14:20
Om du bokat en tid men inte fått en bekräftelse på sms, kontakta oss på telefon.
Omboka eller avboka din tid
Behöver du omboka din tid gör du det genom länken i bekräftelse-sms:et och loggar in via ditt BankID.
Om du inte har BankID eller vill avboka tiden, ring oss.
OBS! Du kan inte se, omboka eller avboka din tid genom e-tjänsten ”Mina bokade tider - av och omboka tid Tandvården.”
Sent återbud och uteblivande
Om du inte kommer till den bokade tiden eller avbokar när det är mindre än 24 timmar kvar till besöket, får du betala.
Här finns information vad ett uteblivande eller sent återbud kostar.
Visste du att du åker kostnadsfritt till Folktandvården med kollektivtrafik eller att du kan få sms-påminnelser inför ditt besök?
Läs mer om det och andra saker som är bra att veta innan du kommer till oss
För barn och ungdomar är tandvården kostnadsfri. Det gäller till och med den sista december det år du fyller 23 år.
Från det år du fyller 24 får du betala en stor del av tandvården själv. Hur mycket du behöver betala beror bland annat på hur gammal du är och vilka behandlingar du behöver.
Fråga alltid tandläkaren eller tandhygienisten vad din behandling kommer att kosta.
Du har rätt att få veta det i förväg.
Du kan betala med kort, Swish eller faktura.
Du kan också dela upp din betalning genom Resurs Bank.
Folktandvårdens prislista och våra betalningsalternativ
På 1177 kan du läsa mer om kostnader och ersättningar inom tandvård
När det är dags för dig att komma till Folktandvården kan du få ett meddelande på sms eller genom din digitala brevlåda (till exempel Kivra).
Kontrollera att du har aviseringar påslagna i din digitala brevlåda, så att du inte missar kallelser från oss.
Om du inte har en digital brevlåda eller kan ta emot sms, kommer din kallelse att skickas som ett brev hem till dig.
Nu erbjuder vi digitala tandvårdsbesök för 2-åringar.
När det är dags för ditt barns första undersökning hos oss får du som vårdnadshavare ett brev. Där finns instruktioner om hur du själv bokar ett digitalt besök genom din smartphone, surfplatta eller dator.
Under besöket har du möjlighet att ställa frågor om ditt barns tänder. Vi ger dig också råd och tips om hur du sköter ditt barns tänder på bästa sätt för en god munhälsa.
Barnet behöver vara med vid besöket eftersom vi genomför en enklare tandkontroll under videosamtalet.
Boka tid via appen