Region Örebro bezirk Region Örebro bezirk

Vad är Mpox?

Veröffentlicht: 2024-08-20 15:58

Här finns samlad information om infektionssjukdomen mpox.

WHO har beslutat att spridningen av mpox klad I ska klassas som ett internationellt hot mot människors hälsa. Utbrottet pågår främst i Demokratiska republiken Kongo, men fall har också konstaterats i andra afrikanska länder som bland annat Uganda, Rwanda, Kenya och Burundi. Den 15 augusti konstaterades också ett fall av mpox klad I i Sverige.

Den variant av mpox klad I som sprids i Centrala Afrika orsakar samma grundsjukdom av mpox som klad IIb, den variant som tidigare förekommit i Sverige, men är sannolikt kopplad till högre risk för allvarligare förlopp och högre dödlighet. Det tidigare globala utbrottet med virusvarianten klad IIb har främst spridits via sexuella kontakter, medan klad I i större utsträckning nu sprids genom andra kontaktvägar, främst nära kontakter inom hushållet och då ofta till barn.

Att WHO klassat utbrottet som ett internationellt hot mot människors hälsa innebär att det finns ett behov av samordnade insatser internationellt för att kunna minska smittspridningen, och att WHO kan ge rekommendationer till medlemsländerna. I Sverige är det viktigt att sjukvården och personer som nyligen vistats i länder i Afrika där spridning av sjukdomen pågår har kännedom om utbrottet, så att personer vid behov kan söka vård och bedömas för att minska risken för smittspridning.

Region Örebro län har beredskap att bedöma, provta, isolera och vårda patienter med mpox. Sverige har tillgång till vaccin och antivirala medel. Personer med ökad risk att insjukna i mpox erbjuds vaccination utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Då mpox är klassad som en allmänfarlig sjukdom finns även smittskyddsåtgärder på plats som att kunna smittspåra och ge förhållningsregler till en person med mpox.

Mpox orsakas av apkoppsvirus, en art av ortopoxvirus. Apkoppsvirus delas upp i två typer klad I och klad II, som i sin tur delas upp i klad IIa och IIb. Klad I har rapporterats som allvarligare med väsentligt högre dödlighet än klad II. Viruset har framför allt hittats hos olika typer av gnagare i Central- och Västafrika.

Mpox är en zoonos och historiskt, före 2022, var den vanligaste smittvägen från djur till människa, men överfördes i ovanliga fall vid nära kontakt mellan människor. Sedan 2022 sprids mpox (klad IIb) för första gången i större utsträckning utanför Afrika i ett globalt utbrott. Utbrottet har huvudsakligen omfattat män som har sex med män (MSM) och smittan har spridits främst via sexuella kontakter. Utöver den globala spridningen, sprids klad I i ett utbrott i centrala Afrika sedan senhösten 2023, framförallt i Demokratiska Republiken Kongo.

Hur sprids sjukdomen

Viruset smittar framför allt vid nära fysisk kontakt med en person som är infekterad. Fysiska sexuella kontaktar, eller andra nära hudkontakter med en infekterad person, utgör en särskilt hög risk. Viruset kan också finnas i luftvägarna, varför smitta från luftvägarna inte är helt uteslutet.

Inkubationstiden är vanligtvis 6-13 dagar, men kan vara upp till 21 dagar.

Symtom

De vanligaste symtomen är feber, ont i huvudet och i musklerna, svullna lymfkörtlar samt hudutslag med blåsor eller sår. Vid smitta i samband med sexuell kontakt är utslagen och blåsorna vanligen lokaliserade till könsorganen och runt analöppningen samt i ansiktet och runt munnen. I vissa fall har symtombilden dominerats av proktit eller rektala symtom i kombination med feber och allmän sjukdomskänsla utan samtidigt synliga hud- eller slemhinnelesioner.

Om du har symtom som kan vara mpox eller om du har haft nära kontakt med en person som misstänkts ha eller bekräftats ha mpox ska du söka kontakt med sjukvården för bedömning och eventuell testning.

Du bör misstänkta mpox om du insjuknar med blåsformade utslag eller sår, ofta med feber och lymfkörtelförstoring, inom 21 dagar efter vistelse i område med pågående smittspridning- för närvarande framför allt Demokratiska republiken Kongo och omkringliggande länder.

Ring telefonnummer 1177 om du behöver sjukvårdsrådgivning.

I Region Örebro län kan du ringa infektionskliniken på Universitetssjukhuset Örebro vardagar kl 08.00-16.00, telefonnummer 019-602 12 00, om du har symtom som kan vara mpox eller om du utsatts för smitta.

Om du har symtom såsom blåsor runt könsorganet, i ljumskarna eller i ändtarmsöppningen kan du kontakta STI-mottagningen.

Läs mer på 1177, på sidan Mpox

Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?

Zuletzt aktualisiert: Donnerstag, 22. August 2024